Wikiternative
The Alternative Source

Post info:

Rupert Murdoch

Keith Rupert Murdoch / m ɜr d ɒ k / , [8] AC , KCSG (geboren 11 maart 1931) is een Australische Amerikaanse bedrijfsleven magnaat. Murdoch werd managing director van de Australische News Limited , geërfd van zijn vader Sir Keith Arthur Murdoch in 1952 [6] [9] Hij is de oprichter, voorzitter en CEO van de wereldwijde media- holding News Corporation , ’s werelds tweede grootste media conglomeraat , en haar opvolgers News Corp en 21st Century Fox na het conglomeraat opgesplitst op 28 juni 2013. [10] [11] [12] [13]

In de jaren 1950 en ’60, verwierf hij diverse kranten in Australië en Nieuw-Zeeland, vóór de uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk in 1969, het overnemen van de News of the World op de voet gevolgd door The Sun . Hij verhuisde naar New York City in 1974 uit te breiden naar de Amerikaanse markt, maar behield belangen in Australië en Groot-Brittannië. In 1981 kocht hij The Times , zijn eerste Britse broadsheet, en werd een genaturaliseerde burger van de VS in 1985 van de wettelijke verplichting voor de Amerikaanse tv-ownership te voldoen. [9]

In 1986, scherp naar nieuwere elektronisch publiceren technologieën toe te passen, geconsolideerd hij zijn Britse printing activiteiten in Wapping , waardoor bittere arbeidsconflicten. Zijn News Corporation verworven Twentieth Century Fox (1985), HarperCollins (1989) [14] en The Wall Street Journal (2007). Hij vormde de Britse omroep BSkyB in 1990, en in de jaren 1990 uitgebreid naar de Aziatische netwerken en Zuid-Amerikaanse televisie. In 2000, Murdoch’s News Corporation in handen meer dan 800 bedrijven in meer dan 50 landen met een netto waarde van meer dan 5 miljard dollar.

In juli 2011, Murdoch geconfronteerd beschuldigingen dat zijn bedrijven, met inbegrip van de News of the World , eigendom van News Corporation, was regelmatig het hacken van de telefoons van beroemdheden, royalty en openbare burgers. Hij wordt geconfronteerd met de politie en de overheid onderzoek naar omkoping en corruptie door de Britse regering en de FBI onderzoeken in de Verenigde Staten. [15] [16] Op 21 Juli 2012, Murdoch ontslag genomen als directeur van News International. [17] [18] Op 1 juli 2015, Murdoch verliet zijn post als CEO van 21st Century Fox. [19]

Inhoud

  • 1 Het vroege leven
  • 2 activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland
    • 2.1 Politieke activiteiten in Australië
  • 3 activiteiten in het Verenigd Koninkrijk
    • 3.1 Zakelijke activiteiten in het Verenigd Koninkrijk
    • 3.2 Politieke activiteiten in Verenigd Koninkrijk
  • 4 News International telefoon hacken schandaal
  • 5 Activiteiten in de Verenigde Staten
    • 5.1 Politieke activiteiten in de Verenigde Staten
  • 6 Activiteiten in Europa
  • 7 Activiteiten in Azië
  • 8 persoonlijke leven
    • 8.1 Huwelijken
    • 8.2 Kinderen
  • 9 Uitbeelding op televisie, in films, boeken en muziek
  • 10 Invloed, rijkdom en reputatie
  • 11 Zie ook
  • 12 Notes
  • 13 Verwijzingen
  • 14 Externe verbindingen

Het vroege leven

Murdoch werd geboren Keith Rupert Murdoch op 11 maart 1931 in Melbourne , Australië Sir Keith Murdoch (1885-1952) en Elisabeth Joy Greene (1909-2012), dochter van Rupert Greene. Rupert is van Engels, Ierse en Schotse afkomst. Zijn ouders werden ook geboren in Melbourne. Keith Murdoch was een oorlog correspondent en later een regionale krant magnaat bezit van twee kranten in Adelaide, Zuid-Australië, en een radiostation in een ver mijnstad. [9] Later in het leven, Keith Rupert gekozen om Rupert, de eerste naam van de te gebruiken zijn grootvader van moeders kant.

Keith Murdoch de oudere gevraagd voor een rendez-vous met zijn toekomstige vrouw na het zien van haar debutante foto in een van zijn eigen kranten en ze trouwden in 1928, toen zij 19 en hij 23 jaar werd de leeftijd van haar senior. [20] Naast Rupert, de echtpaar kreeg drie dochters: Janet Calvert-Jones, Anne Kantor en Helen Handbury (1929-2004). Murdoch woonde Geelong Grammar School , [21] , waar hij zijn eerste ervaring met co-redacteur van het Publicatieblad van de school De Corian en redacteur van de student tijdschrift Als Revived bewerken van een publicatie, zijn. [22] [23] Hij nam ook zijn cricketteam school naar het Nationaal Junior Finals. Hij werkte in deeltijd op de Melbourne Herald en werd verzorgd door zijn vader van jongs af aan het familiebedrijf over te nemen. [6] [9] Murdoch lezen Filosofie, Politiek en Economie in Worcester College , Oxford in Engeland, waar hij ondersteund de Partij van de Arbeid [6] en beheerd Oxford Student Publications Limited , de uitgeverij van Cherwell . [24] Nadat haar echtgenoot dood door kanker in 1952, Elisabeth Murdoch ging om zichzelf te investeren in liefdadigheidswerk, als het leven gouverneur van de Koninklijke Women’s Hospital in Melbourne en de oprichting van de Murdoch Children’s Research Institute. Bij 102 (in 2011), had ze 74 nakomelingen. [20] Murdoch voltooide een MA voordat u gaat werken als een sub-editor met de Daily Express voor twee jaar. [9]

Activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland

Journalist Sir Keith Murdoch (1885-1952), Rupert Murdoch’s vader

Na de dood van zijn vader, toen hij 21 was, Murdoch terug uit Oxford om de leiding van het familiebedrijf te nemen News Limited , die in 1923 Rupert Murdoch had vastgesteld richtte zijn krant, Adelaide News , zijn belangrijkste troef, in een groot succes. [ 6] Hij begon zijn aandacht te richten op acquisitie en uitbreiding, het kopen van de onrustige Sunday Times in Perth , West-Australië (1956) en in de komende jaren verwerven suburbane en provinciale kranten in New South Wales, Queensland, Victoria en het Northern Territory , waaronder de Sydney middag tabloid The Daily Mirror (1960). The Economist beschrijft Murdoch als “het uitvinden van de moderne tabloid”, [25] als hij ontwikkelde een patroon voor zijn kranten, het verhogen van sport en schandaal dekking en de vaststelling van opvallende krantenkoppen. [ 9]

Eerste uitstapje Murdoch’s buiten Australië betrof de aankoop van een controlerend belang in de Nieuw-Zeelandse dagblad The Dominion . In januari 1964, terwijl het reizen Nieuw-Zeeland met vrienden in een gehuurde Morris Minor na het varen over de Tasman, Murdoch lezen van een overnamebod op de Wellington papier door de Britse gevestigde Canadese krant magnaat, Lord Thomson van Fleet . Op de uitloper van het moment, lanceerde hij een tegenbod. Een vier-weg strijd om de controle volgde waarin de 32-jarige Murdoch was uiteindelijk succesvol. [26] Later in 1964, Murdoch lanceerde de Australische , Australië’s eerste nationale dagblad, die gebaseerd was eerst in Canberra en later in Sydney. [27] In 1972, Murdoch verwierf de Sydney ochtend tabloid The Daily Telegraph van de Australische mediamagnaat Sir Frank Packer , die later spijt van de verkoop van het aan hem. [28] In 1984, Murdoch werd benoemd tot Ridder in de Orde van Australië (AC) voor diensten te publiceren. [29]

In 1999, Murdoch aanzienlijk uitgebreid zijn muziek deelnemingen in Australië door de overname van de controlerende aandeel in een toonaangevende Australische onafhankelijke label, Michael Gudinski ’s Mushroom Records ; Hij fuseerde die met Festival Records , en het resultaat was Festival Mushroom Records (FMR). Zowel Festival en FMR werden beheerd door Murdoch’s zoon James Murdoch voor meerdere jaren. [30]

Politieke activiteiten in Australië

Murdoch vond een politieke bondgenoot in John McEwen , de leider van de Australische Country Partij (nu bekend als de Nationale Partij van Australië ), die gelden in een coalitie met de grotere Menzies-Holt Liberale Partij . Vanaf het eerste nummer van De Australische Murdoch begon met kant McEwen’s in elke kwestie die de lange staat van dienst coalitie partners verdeeld. (De Australische, 15 juli 1964, eerste editie, voorpagina: “. Strain in het kabinet, Liberal-CP rij flares”) Het was een kwestie die dreigde de coalitieregering splitsen en opent de weg voor de sterkere Australische Partij van de Arbeid te domineren Australische politiek. Het was het begin van een lange campagne die McEwen goed gediend. [31]

Na McEwen en Menzies gepensioneerd, Murdoch gooide zijn groeiende macht achter de Australian Labor Party onder leiding van Gough Whitlam en naar behoren zag het gekozen [32] op een sociaal platform dat de universele gratis gezondheidszorg, gratis onderwijs inbegrepen voor alle Australiërs om tertiair niveau, de erkenning van de Volksrepubliek China , en de publieke eigendom van de middelen van Australië olie, gas en mineralen. Rupert Murdoch’s steun van Whitlam bleek kort te houden. Murdoch was al begonnen zijn kortstondige National Star [31] krant in Amerika, en was op zoek naar zijn politieke contacten daar te versterken. [33]

Gevraagd naar de Australische federale verkiezingen 2007 bij de jaarlijkse algemene vergadering van News Corporation in New York op 19 oktober 2007 heeft de voorzitter Rupert Murdoch zei: “Ik ben geen commentaar op iets te maken met de Australische politiek . Het spijt me. Ik heb altijd krijgen in problemen als ik dat doe. “ Geperst of hij geloofde premier John Howard moet als premier blijven, zei hij:.. “Ik heb niets meer te zeggen dat ik spijt Lees onze hoofdartikelen in de kranten . Het zal de journalisten die besluiten dat – de redacteuren. ‘ [34] In 2009, in reactie op de beschuldigingen door de Australische premier Kevin Rudd dat News Limited liep vendetta tegen hem en zijn regering, Murdoch meende dat Rudd was “overgevoelige”. [35] Murdoch beschreven Howard’s opvolger, Partij van de Arbeid Minister-president Kevin Rudd , als “… ambitieuzer aan de wereld te leiden [in de aanpak van klimaatverandering] dan naar Australië te leiden …” en bekritiseerde expansief begrotingsbeleid Rudd’s in de nasleep van de financiële crisis van 2008 als overbodig. [36 ] Hoewel belangen News Limited’s zijn uitgebreid, waaronder ook de Daily Telegraph , de Courier-Mail en de Adelaide adverteerder , het werd voorgesteld door de commentator Mungo MacCallum in de Monthly dat “de anti-Rudd duw, als gecoördineerd helemaal niet, was vrijwel zeker lokaal gedreven “in tegenstelling tot wordt geregisseerd door Murdoch, die nam ook een andere positie van de lokale editors over zaken als klimaatverandering en stimuleringspakketten om de financiële crisis te bestrijden. [37]

De activiteiten in het Verenigd Koninkrijk

Zakelijke activiteiten in het Verenigd Koninkrijk

Rupert Murdoch – World Economic Forum Annual Meeting in Davos , in 2007

In 1968 ging Murdoch de Britse krant markt met zijn overname van de populistische News of the World, volgde in 1969 met de aankoop van de worstelende dagelijkse broadsheet The Sun van IPC . [38] Murdoch omgezet The Sun in een tabloid formaat en lagere kosten door gebruik van dezelfde drukpers voor beide kranten. Op het verwerven van het, benoemde hij Albert ‘Larry Lamb als redacteur en – Lamb herinnerde zich later – vertelde hem: “Ik wil een tearaway papier met veel tieten in it”. In 1997 trok The Sun 10 miljoen dagelijkse lezers. [9] In 1981, Murdoch verwierf de worstelende Times en de Sunday Times van de Canadese krantenuitgever Heer Thomson van Fleet . [38] Eigendom van The Times kwam tot hem door zijn relatie met de Heer Thomson, die moe van het geld te verliezen op het als gevolg van een veel industriële actie die gestopt met de publicatie was gegroeid. [39] In het licht van het succes en uitbreiding op The Sun de eigenaren geloofden dat Murdoch de papieren rond kan draaien. Harold Evans , redacteur van de Sunday Times uit 1967, werd het hoofd van de dagelijkse Times, hoewel hij bleef slechts een jaar te midden van redactionele conflict met Murdoch. [40] [41]

Tijdens de jaren 1980 en vroege jaren 1990, Murdoch’s publicaties waren over het algemeen voorstander van de Britse premier Margaret Thatcher . [42] Aan het eind van de Thatcher / Major tijdperk, Murdoch overgestapt zijn steun aan de PvdA en haar leider, Tony Blair . De nabijheid van zijn relatie met Blair en hun geheime bijeenkomsten om nationaal beleid te bespreken was om een politieke kwestie in Groot-Brittannië te worden. [43] Dit veranderde later, met de zon in zijn Engels edities, publiekelijk afstand te doen van de regerende Labour-regering en de kredietverlening haar steun aan David Cameron ’s Conservatieve Partij , die spoedig daarna vormde een coalitieregering. In Schotland, waar de Tories nog moest herstellen van hun volledige vernietiging in 1997, de krant begon het te onderschrijven Scottish National Party (hoewel nog niet het vlaggenschip van het beleid van onafhankelijkheid), die snel na kwam tot de eerste ooit absolute meerderheid in de vorm proportioneel verkozen Schotse parlement. De officiële woordvoerder van de voormalige premier Gordon Brown zei in november 2009 dat Brown en Murdoch “waren in de reguliere communicatie” en dat “er is niets ongewoons in de minister-president te praten met Rupert Murdoch”. [44]

In 1986, Murdoch introduceerde elektronische productie processen zijn kranten in Australië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. De grotere mate van automatisering heeft geleid tot een aanzienlijke vermindering van het aantal medewerkers die betrokken zijn bij het drukproces. In Engeland, de verhuizing wekte de woede van de afdruk vakbonden, wat resulteert in een lange en vaak gewelddadige geschillen die uit gespeeld in Wapping , een van Londen’s Docklands gebieden, waar Murdoch de allernieuwste elektronische krant speciaal gebouwde publishing faciliteit in een oude had geïnstalleerd magazijn. [45] De bittere geschil bij Wapping begon met het ontslag van 6000 werknemers die in staking in straatgevechten en demonstraties was gegaan en resulteerde. Veel op de politieke linkerzijde in Groot-Brittannië beweerde de onderlinge afstemming van Margaret Thatcher’s conservatieve regering met Murdoch in de Wapping affaire, als een manier om beschadiging van de Britse vakbeweging . [46] [47] [48] In 1987, de ontslagen werknemers aanvaard een afwikkeling van £ 60.000.000. [9]

Murdoch’s Britse gebaseerde satelliet netwerk, Sky Television , opgelopen enorme verliezen in de eerste jaren van de exploitatie. Zoals met veel van zijn andere zakelijke belangen, werd Sky zwaar gesubsidieerd door de opbrengst van zijn andere bedrijven winst, maar overtuigde rivaal satelliet exploitant British Satellite Broadcasting om een fusie op zijn voorwaarden te aanvaarden in 1990. [9] Ze waren er snel bij om de voordelen te zien van directe naar huis (DTH) satellietuitzendingen die niet dure kabel-netwerken en het fusiebedrijf, vergde BSkyB , heeft de Britse markt voor betaaltelevisie sindsdien gedomineerd. [49] In 1996, BSkyB had meer dan 3,6 miljoen abonnees, triple de aantal van de kabel klanten in het Verenigd Koninkrijk. [9] Britse financier Lord Jacob Rothschild, een nauwe Murdoch vriend sinds de jaren 1960, diende als vice-voorzitter van Murdoch’s BSkyB corporatie 2003-2007, en Murdoch gezamenlijk geïnvesteerd met Rothschild in een 5,5 procent belang in Genie Oil and Gas, die schaliegas en olie-exploratie in Israël uitgevoerd. [50]

In reactie op de media achteruitgang en de toenemende invloed van online journalistiek tijdens de jaren 2000 af te drukken, Murdoch kondigde zijn steun aan de microbetalingen model voor het verkrijgen van inkomsten uit on-line nieuws, [51] hoewel dit is bekritiseerd door sommigen. [52]

News Corporation heeft dochterondernemingen in de Bahama’s , de Kaaimaneilanden , de Kanaaleilanden en de Maagdeneilanden . Vanaf 1986, de jaarlijkse aanslagbiljet News Corporation’s gemiddeld ongeveer zeven procent van de winst. [53]

Politieke activiteiten in het Verenigd Koninkrijk

In Groot-Brittannië, in de jaren 1980, Murdoch vormden een nauwe alliantie met conservatieve premier Margaret Thatcher , en de zon zelf gecrediteerd met het helpen van haar opvolger John Major een onverwachte verkiezingsoverwinning in het winnen van de algemene verkiezingen van 1992 , die naar verwachting was om te eindigen in een hung parlement of een smalle overwinning voor Neil Kinnock ’s Labour. [54] In de algemene verkiezingen van 1997 , 2001 en 2005 , Murdoch’s kranten waren ofwel neutraal of gesteund Labour onder Tony Blair . [ nodig citaat ]

De Partij van de Arbeid, van toen Tony Blair leider werd in 1994, was van links verplaatst naar een meer centrale positie op vele economische problemen voorafgaand aan 1997. Murdoch identificeert zichzelf als een libertaire , zeggende: “Wat betekent libertaire betekenen? Zo veel individuele verantwoordelijkheid als mogelijk, zo weinig overheid als mogelijk, zo weinig regels mogelijk. Maar ik zeg niet dat het moet worden genomen om de absolute grens. ” [55]

In een in 2005 toespraak in New York, Murdoch zei dat Blair beschreef de BBC dekking van de orkaan Katrina ramp als zijnde vol haat of America. [56]

In 1998, Rupert Murdoch maakte een poging om de voetbalclub te kopen Manchester United FC , [57] met een aanbieding van £ 625.000.000, maar dit mislukte. Het was het grootste bedrag ooit voor een sportclub aangeboden. Het werd geblokkeerd door het Verenigd Koninkrijk Competition Commission , die verklaarde dat de overname ‘pijn concurrentie in de broadcast industrie en de kwaliteit van het Britse voetbal’ zou hebben.

Op 28 juni 2006 heeft de BBC gemeld dat Murdoch en News Corporation overwegen back nieuwe Conservatieve leider David Cameron bij de volgende algemene verkiezingen -. nog tot vier jaar weg [58] In een later interview in juli 2006, toen hij werd gevraagd wat hij dacht van de Conservatieve leider, Murdoch antwoordde: “Niet veel”. [59] In een blog 2009, werd gesuggereerd dat in de nasleep van de News of the World telefoon hacken schandaal dat nog steeds aan de gang in 2012 en misschien nog Transatlantic implicaties [ 60] Murdoch en News Corporation zou hebben besloten om terug te Cameron. [61] Ondanks dit, was er al een convergentie van belangen tussen de twee mannen over het dempen van de Britse communicatie regulator geweest Ofcom . [62]

In 2006, de Britse Independent krant meldde dat Murdoch zou bieden Tony Blair een senior rol in zijn wereldwijde mediabedrijf News Corporation als de premier afgetreden uit het ambt. [63]

Hij wordt beschuldigd door voormalige Solidariteit MSP Tommy Sheridan van het hebben van een persoonlijke vendetta tegen hem en van samenzwering met MI5 om een video van hem te produceren belijden aan het hebben van zaken – aantijgingen waarover Sheridan eerder had aangeklaagd News International . en won [64] Op gearresteerd voor meineed na het geval, Sheridan beweerde dat de kosten werden “georkestreerd en beïnvloed door de machtige bereik van de Murdoch-imperium”. [65]

In augustus 2008, Britse conservatieve leider en toekomstige premier David Cameron geaccepteerd gratis vluchten naar private gesprekken te voeren en wonen particuliere partijen met Murdoch op zijn jacht, de Rosehearty. [66] Cameron in het Lagerhuis heeft verklaard registreren van belangen hij aanvaardde een privé-vliegtuig door Murdoch’s zoon-in-law, public relations goeroe Matthew Freud ; Cameron is niet gebleken zijn gesprekken met Murdoch. De gave van reizen in Freuds Gulfstream IV prive-jet werd gewaardeerd op ongeveer £ 30.000. Andere gasten het bijwonen van de “sociale evenementen” onder de toenmalige EU-commissaris voor handel Lord Mandelson , de Russische oligarch Oleg Deripaska en co-voorzitter van NBC Universal Ben Silverman . De Conservatieven hebben niet bekendgemaakt wat er werd besproken. [67]

In juli 2011, bleek dat Cameron ontmoette belangrijke leidinggevenden van Murdoch’s News Corporation 26 keer tijdens de 14 maanden die Cameron als premier had gediend. [68] Er werd ook gemeld dat Murdoch Cameron had gegeven een persoonlijke garantie dat er geen gevaar zou zijn gehecht aan het inhuren van Andy Coulson , de voormalige hoofdredacteur van News of the World, de communicatie directeur van de Conservatieve Partij in 2007. [69] Dit was in weerwil van Coulson heeft ontslag genomen als redacteur via de telefoon hacken door een reporter. Cameron koos voor advies Murdoch’s te nemen, ondanks waarschuwingen van Nick Clegg , Lord Ashdown en The Guardian . [70] Coulson ontslag zijn post in 2011 en werd later gearresteerd en ondervraagd over beschuldigingen van verdere criminele activiteiten op het nieuws van de wereld, in het bijzonder het Nieuws Internationale telefoon hacking schandaal . Door het daaropvolgende onderzoek werd Coulson veroordeeld tot 18 maanden cel. [71]

News International telefoon hacking schandaal

Hoofd artikel: News International telefoon hacken schandaal

In juli 2011 Rupert Murdoch, samen met zijn zoon James, mits getuigenis voor een Britse parlementaire commissie over de telefoon hacken. In het Verenigd Koninkrijk, zijn media-imperium blijft onder vuur als de onderzoekers doorgaan met verslagen van andere telefoon hacken peilen. [72]

Op 14 juli, de Cultuur, Media en Sport Comité van het Lagerhuis diende een dagvaarding op Murdoch, zijn zoon James , en zijn voormalige CEO Rebekah Brooks om te getuigen voor een commissie op 19 juli. [73] Na een aanvankelijke weigering, de Murdochs bevestigd dat zij zouden deelnemen nadat de commissie uitgegeven ze een oproep aan het Parlement. [74] De dag voor de commissie, de website van de News Corporation publicatie The Sun werd gehackt, en een vals verhaal is geplaatst op de voorpagina te beweren dat Murdoch had stierf. [75] Murdoch beschreef de dag van de commissie “de meest nederige dag van mijn leven”. Hij betoogde dat, aangezien hij liep een wereldwijde business van 53.000 medewerkers en dat de News of the World was “slechts 1%” van deze, was hij uiteindelijk niet verantwoordelijk is voor wat er in de tabloid. Hij voegde eraan toe dat hij niet had overwogen ontslag te nemen, [76] en dat hij en de andere top executives helemaal niet bewust van het hacken was geweest. [77] [78]

Op 15 juli, Murdoch woonde een besloten vergadering in Londen met de familie van Milly Dowler , waar hij persoonlijk verontschuldigde zich voor het hacken van voicemail hun vermoorde dochter door een bedrijf dat hij bezit. [79] [80] Op 16 en 17 juli, News International publiceerde twee paginagrote excuses in veel van de landelijke dagbladen van Groot-Brittannië. De eerste verontschuldiging nam de vorm van een brief, door Rupert Murdoch ondertekend, waarin hij zei dat het jammer voor de “ernstige misstanden ‘die zich hebben voorgedaan. De tweede was getiteld “Putting rechts wat er mis is gegaan”, en gaf meer details over de stappen News International nam de bezorgdheid van het publiek aan te pakken. [80] In de nasleep van de beschuldigingen aanvaard Murdoch het aftreden van Rebekah Brooks , hoofd van Murdoch’s Britse operaties, en Les Hinton , hoofd van de Dow Jones, die voorzitter van de Britse krant divisie Murdoch’s was toen een aantal van de misbruiken gebeurd. Beiden ontkennen enige kennis van enig vergrijp onder hun bevel. [81]

Op 27 februari 2012 heeft de volgende dag na Murdoch’s controversiële release van de zon op zondag, plaatsvervangend adjunct-commissaris Sue Akers informeerde de Leveson Inquiry dat de politie onderzoekt een “netwerk van corrupte ambtenaren” als onderdeel van hun onderzoek naar de telefoon hacking en corruptie bij de politie. Ze zei dat het bewijs suggereerde een “cultuur van illegale betalingen” bij de krant Zon en dat deze betalingen naar verluidt gemaakt door de zon werden goedgekeurd op een hoger niveau. [82]

In getuigenis op 25 april 2012, heeft Murdoch niet het citaat toegeschreven aan hem ontzeggen door zijn voormalig redacteur van The Sunday Times, Harold Evans : “Ik geef instructies aan mijn redacteuren rondom de wereld, moet de reden waarom ik niet in Londen? ‘ [ 83] [84] Op 1 mei 2012 is de cultuur, media en sport commissie een rapport waarin staat dat Murdoch was “niet een fit persoon om het beheer van een grote internationale onderneming kunnen uitoefenen”. [85] [86]

Op 3 juli 2013 Exaro en Channel 4 nieuws brak het verhaal van een in het geheim opgenomen band. De band is opgenomen door Sun journalisten en daarin Murdoch te horen hen te vertellen dat het hele onderzoek was een grote ophef over niets, en dat hij, of zijn opvolgers, verzorgen van alle journalisten die naar de gevangenis ging zou nemen. [87] Hij zei:? “. Waarom zijn de politie gedraagt op deze manier Het is het grootste onderzoek ooit, over bijna niets” [88]

De activiteiten in de Verenigde Staten

Murdoch maakte zijn eerste overname in de Verenigde Staten in 1973, toen hij de gekochte San Antonio Express-News . Kort daarna richtte hij Star , een supermarkt tabloid , en in 1976 kocht hij de New York Post . [9] Op 4 september 1985 Murdoch werd een genaturaliseerde burger van de wettelijke verplichting dat alleen Amerikaanse burgers mochten bezitten Amerikaanse tv te voldoen stations. Dit resulteerde in het verliezen van Murdoch zijn Australische staatsburgerschap. [89] [90]

Marvin Davis verkocht Marc Rich ’s interesse in 20th Century Fox om Murdoch voor $ 250.000.000 maart 1984. Davis gesteund later uit een deal met Murdoch te kopen John Kluge ’s Metromedia televisiestations. [91] Murdoch ging alleen en kocht de stations en later kocht Davis ‘resterende belang in Fox voor $ 325.000.000. [91] De zes televisiezenders eigendom van Metromedia zou de kern van de vormen Fox Broadcasting Company , opgericht op 9 oktober 1986, zou gaan om groot succes te hebben met programma’s zoals The Simpsons en The X-Files . [9]

In 1987 in Australië, kocht hij The Herald en Wekelijkse Times Ltd , het bedrijf dat zijn vader ooit had weten. In 1990 News Corporation had opgebouwd schulden van $ 7000000000 (veel van Sky TV in het Verenigd Koninkrijk). [9] dwingen Murdoch om veel van het Amerikaanse tijdschrift belangen hij in het midden van de jaren 1980 had verworven verkopen. In 1993 nam het exclusieve uitzending van de National Football League (NFL) van CBS en verhoogde programmering tot zeven dagen per week. [92] In 1995, Murdoch’s Fox Network werd het voorwerp van onderzoek van de Federal Communications Commission (FCC), wanneer werd beweerd dat News Ltd’s Australische basis gemaakt Murdoch’s eigendom van Fox illegaal. Echter, de FCC oordeelde in Murdoch’s gunst, waarin staat dat zijn eigendom van Fox was in het belang van het publiek. Dat zelfde jaar, Murdoch kondigde een deal met MCI Communications om een grote nieuwssite en tijdschrift, het ontwikkelen van de Weekly Standard . Ook dat jaar, News Corporation lanceerde de Foxtel betaaltelevisie-netwerk in Australië, in samenwerking met Telstra . In 1996, Murdoch besloten om de kabel nieuws markt te betreden met de Fox News Channel , een 24-uurs -kabel nieuws station. Ratings studies uitgebracht in 2009 toonde aan dat het netwerk verantwoordelijk was voor negen van de top tien programma’s in de categorie “Cable News” in die tijd. [93] Rupert Murdoch en Ted Turner (oprichter en voormalig eigenaar van CNN) zijn aloude rivalen . [94] In het najaar van 2003, Murdoch verwierf een 34 procent belang in Hughes Electronics , de exploitant van de grootste Amerikaanse satelliet-tv-systeem, DirecTV , van General Motors voor $ 6000000000 (USD). [29] Zijn Fox film studio zou gaan om de wereldwijde hits met hebben Titanic en Avatar . [95]

In 2004, Murdoch kondigde aan dat hij News Corporation hoofdkwartier bewoog uit Adelaide, Australië naar de Verenigde Staten. Het kiezen van een Amerikaanse woonplaats is ontworpen om ervoor te zorgen dat de Amerikaanse fondsbeheerders aandelen kon kopen in het bedrijf, omdat veel niet beslissing om aandelen te kopen in niet-Amerikaanse bedrijven. [ nodig citaat ]

News Corporation logo

Op 20 juli 2005, News Corporation kocht Intermix Media Inc. , die Myspace gehouden, Imagine Games Network en andere social networking-themed websites, voor $ 580.000.000 USD, waardoor Murdoch een belangrijke speler in online media betreft. [96] In juni 2011, Het verkocht Myspace voor US $ 35 miljoen. [97] Op 11 september 2005 News Corporation aangekondigd dat het zou kopen IGN Entertainment voor $ 650.000.000 (USD). [98]

In mei 2007, Murdoch maakte een offerte $ 5000000000 aan te schaffen Dow Jones . Op het moment, de familie Bancroft , die de Dow Jones in handen had gehad voor 105 jaar en gecontroleerde 64% van de aandelen op het moment, daalde het aanbod. Later, de familie Bancroft bevestigd een bereidheid om een verkoop te overwegen. Naast Murdoch, de Associated Press meldde dat de supermarkt magnaat Ron Burkle en Internet ondernemer Brad Greenspan waren tussen de andere betrokken partijen. [99] In 2007, Murdoch verworven Dow Jones, [100] [101] die hem publicaties zoals gaf The Wall Street Journal , Barron’s Magazine , de Far Eastern Economic Review (gevestigd in Hong Kong) en SmartMoney . [102]

In juni 2014, Murdoch’s 21st Century Fox maakte een bod voor Time Warner op $ 85 per aandeel in aandelen en contanten (80000000000 $ totaal), die de raad van bestuur van Time Warner afgewezen in juli. Warner CNN eenheid zou zijn verkocht aan antitrustkwesties van de aankoop te vergemakkelijken. [103] Op 5 augustus 2014 kondigde het bedrijf had haar aanbod voor Time Warner ingetrokken, en zei dat het zou besteden $ 6000000000 inkoop van eigen aandelen over de volgende 12 maanden. [104]

Politieke activiteiten in de Verenigde Staten

McNight (2010) onderscheidt vier kenmerken van zijn media-activiteiten: de vrije markt ideologie; verenigde standpunten over kwesties van openbare orde; global redactionele vergaderingen; en verzet tegen een waargenomen liberale bias in andere publieke media . [105]

Op 8 mei 2006 heeft de Financial Times meldde dat Murdoch zou worden hosten van een fondsenwerver voor Senator Hillary Clinton ’s ( D -New York) Senaat herverkiezingscampagne. [106] In een gesprek van 2008 met Walt Mossberg , werd gevraagd Murdoch of hij had “iets te maken met de New York Post ‘s goedkeuring van Barack Obama in de Democratische voorverkiezingen. “ Zonder aarzelen, Murdoch antwoordde: “Ja. Hij is een rockster. Het is fantastisch. Ik hou van wat hij zegt over het onderwijs. Ik denk niet dat hij zal winnen Florida … maar hij zal winnen in Ohio en de verkiezingen . Ik ben benieuwd om hem te ontmoeten. Ik wil zien of hij de wandeling zal lopen. ‘ [107] [108] Murdoch is een groot voorstander van Israël en zijn binnenlands beleid. [109]

In 2010, News Corporation gaf $ 1 miljoen aan de Republikeinse gouverneurs Association en $ 1 miljoen aan de conservatieve Amerikaanse Kamer van Koophandel . [110] [111] [112] Murdoch ook geserveerd op de raad van bestuur van de libertarische Cato Institute . [113] He is a member of the Council on Foreign Relations . [ 114 ] Murdoch is also a supporter of the Stop Online Piracy Act and Protect Intellectual Property Act. [ 115 ]

Murdoch is een voorstander van meer open immigratiebeleid in westerse landen in het algemeen. [ 116 ] In de Verenigde Staten, Murdoch en de chief executives van een aantal grote bedrijven, waaronder Hewlett-Packard , Boeing en Disney toegetreden tot burgemeester van New York Michael Bloomberg op de vormen Partnership voor een nieuwe Amerikaanse economie te pleiten “voor de hervorming van de immigratie -. inclusief een pad naar juridische status voor alle immigranten zonder papieren nu in de Verenigde Staten” [ 117 ] De coalitie, als gevolg van Murdoch en eigen opvattingen Bloomberg, pleit ook voor een aanzienlijke stijging van legale immigratie de Verenigde Staten als een middel van het stimuleren van Amerika’s trage economie en het verlagen van de werkloosheid. Het partnerschap immigratiebeleid voorschriften zijn met name vergelijkbaar met die van het Cato Institute en de Amerikaanse Kamer van Koophandel-die beide Murdoch heeft gesteund in het verleden. [ 118 ]

The Wall Street Journal redactionele pagina is op dezelfde gepleit voor een grotere legale immigratie, in tegenstelling tot de fervent anti-immigratie houding van de Britse krant Murdoch’s, De Zon . [ 119 ] Op 5 september 2010 Murdoch getuigde voor het Huis Subcommissie over immigratie, burgerschap, Vluchtelingen, Border Security, en Internationaal Recht lidmaatschap op de “rol van immigratie in de versterking van de economie van Amerika.” In zijn getuigenis, Murdoch opgeroepen voor het beëindigen van massadeportaties en goedkeuring gehecht aan een “uitvoerige immigratiehervorming” plan dat een weg naar burgerschap voor alle illegale immigranten zou omvatten. [ 117 ]

In de 2012 Amerikaanse presidentsverkiezingen , Murdoch was kritisch over de competentie van Mitt Romney team ‘s, maar was niettemin sterk voorstander van een Republikeinse overwinning, tweeten: “Natuurlijk wil ik hem [Romney] om te winnen, red ons van het socialisme, etc. ” [ 120 ]

In mei 2013, Murdoch kocht de Moraga Estate , een landgoed, wijngaard en wijnmakerij in Bel Air, Los Angeles , Californië . [ 121 ] [ 122 ]

Activiteiten in Europa

Murdoch bezit controlerend belang in Sky Italia , een satelliet-tv provider in Italië. [ 123 ] Murdoch’s zakelijke belangen in Italië hebben een bron van twist sinds ze begon. [ 123 ] In 2010 won Murdoch een media-geschil met de toenmalige Italiaanse premier Silvio Berlusconi . Een rechter oordeelde media de toenmalige premier arm Mediaset voorkomen News Corporation Italiaanse eenheid, Sky Italia, van het kopen van reclame op de tv-zenders. [ 124 ]

De activiteiten in Azië

In 1993, Murdoch verworven Star TV , een Hong Kong bedrijf opgericht door Richard Li [ 125 ] worden voor $ 1 miljard euro (Souchou, 2000: 28), en vervolgens het opzetten van kantoren voor haar heel Azië. De deal maakt News International uit te zenden van Hong Kong naar India, China, Japan en meer dan dertig andere landen in Azië, en werd een van de grootste satelliet-tv-netwerken in het oosten. [ 9 ] Echter, de deal niet werken als Murdoch had gepland, omdat de Chinese overheid geplaatst beperkingen op dat het voorkomen van het bereiken van het grootste deel van China.

Het persoonlijke leven

Huwelijken

Murdoch met zijn derde vrouw, Wendi , in 2011

In 1956 trouwde Murdoch Patricia Booker, een voormalige winkel assistent en stewardess van Melbourne en ze hadden hun enige kind, Prudence, in 1958. [ 126 ] [ 127 ] Rupert en Patricia Murdoch scheidden in 1967. [ 5 ]

In 1967 trouwde Murdoch Anna Maria Torv (Torv), [ 126 ] een Schotse geboren cadet journalist werkt voor zijn Sydney krant The Daily Telegraph . [ 5 ] Tijdens zijn huwelijk met Torv, een rooms-katholieke, Murdoch werd een ridder commandant van de Orde van St. Gregorius de Grote (KSG), een pauselijke eer toegekend door Paus Johannes Paulus II . [ 128 ] Torv en Murdoch had drie kinderen: Elisabeth Murdoch (geboren in Sydney, Australië op 22 augustus 1968), Lachlan Murdoch (geboren in Londen , UK op 8 september 1971), en James Murdoch , (geboren in Londen op 13 december 1972). [ 126 ] [ 127 ] bedrijven Murdoch’s publiceerde twee romans van zijn toenmalige echtgenote: Family Business (1988) en het reine te komen (1991) , zowel algemeen beschouwd [ 129 ] als ijdelheid publicaties . Ze scheidden in juni 1999. Anna Murdoch ontving een schikking van $ 1,2 miljard aan activa. [ 130 ]

Op 25 juni 1999, 17 dagen na de scheiding van zijn tweede vrouw, Murdoch, dan 68 jaar oud, getrouwd Chinese geboren Wendi Deng . [ 131 ] Zij was 30, een recente Yale School of Management afgestudeerd, en een nieuw benoemde vice-president van zijn STAR TV . Murdoch heeft twee dochters met haar; Grace (geboren 2001) en Chloe (geboren 2003). Rupert Murdoch heeft zes kinderen in alle, en is grootvader van dertien kleinkinderen. [ 132 ] Op 13 juni 2013, een News Corporation woordvoerder bevestigde dat Murdoch de scheiding aanvroeg van Deng in New York City, Verenigde Staten [ 133 ] Volgens de woordvoerder, de huwelijk was onherstelbaar gebroken voor meer dan zes maanden. [ 134 ] Murdoch ook eindigde zijn langdurige relatie met Tony Blair na hem verdenken van het hebben van een affaire met Deng, terwijl ze nog steeds getrouwd. [ 135 ]

Kinderen

Murdoch heeft zes kinderen. [ 136 ] Zijn oudste kind, Prudence MacLeod, werd benoemd op 28 januari 2011 aan de raad van Times Newspapers Ltd , onderdeel van News International , uitgever van The Times en The Sunday Times . [ 137 ] Murdoch’s oudste zoon Lachlan , voorheen de plaatsvervangend chief operating officer bij de News Corporation en de uitgever van de New York Post , was Murdoch’s erfgenaam voordat ontslag uit zijn uitvoerende functies bij de wereldwijde mediabedrijf aan het einde van juli 2005 [ 136 ] Lachlan vertrek verliet James Murdoch chief executive van de satelliet-tv dienst British Sky Broadcasting sinds november 2003 als de enige zoon Murdoch nog direct betrokken bij activiteiten van het bedrijf, hoewel Lachlan is overeengekomen aan boord van de News Corporation te blijven. [ 138 ]

Na zijn afstuderen aan Vassar College [ 139 ] en trouwen klasgenoot Elkin Kwesi Pianim (de zoon van Ghanese financiële en politieke mogul Kwame Pianim ) in 1993, [ 139 ] Murdoch’s dochter Elisabeth , samen met haar man, kocht een paar van de NBC-affiliate tv-stations in Californië, KSBW en KSBY , met een $ 35.000.000 lening verstrekt door haar vader. Door snel re-organiseren en opnieuw te verkopen ze op een $ 12.000.000 winst in 1995, Elisabeth ontpopt als een onverwachte concurrent van haar broers voor de uiteindelijke leiders van het rijk de uitgeverij dynastie. Maar na de scheiding van haar eerste echtgenoot in 1998 en ruzie in het openbaar met haar mentor toegewezen Sam Chisholm bij BSkyB, sloeg ze op haar eigen als een televisie en filmproducent in Londen. Ze heeft sinds genoten onafhankelijke succes, in combinatie met haar tweede echtgenoot, Matthew Freud , de achterkleinzoon van Sigmund Freud (de grondlegger van de psychoanalyse ) die ze ontmoette in 1997 en trouwde in 2001. [ 139 ]

Het is niet bekend hoe lang Murdoch als CEO News Corporation zal blijven. Voor een tijdje de Amerikaanse kabel-tv-ondernemer John Malone was de tweede grootste aandeelhouder van de stemming in News Corporation na Murdoch zelf, potentieel ondermijnen controle van de familie. In 2007 heeft het bedrijf aangekondigd dat het bepaalde activa zou verkopen en geef geld aan Malone’s bedrijf in ruil voor zijn voorraad. In 2007, het bedrijf uitgegeven Murdoch’s oudere kinderen stemrecht voorraad. [ nodig citaat ]

Murdoch heeft twee kinderen met Wendi Deng: Grace (. B New York, 19 november 2001) [ 6 ] . en Chloe (. b New York, 17 juli 2003) [ 5 ] [ 127 ] Het werd onthuld in september 2011 dat Tony Blair is Grace’s peetvader . [ 140 ] Er is gemeld om de spanning tussen Murdoch en zijn oudste kinderen over de voorwaarden van een trust die de familie 28,5 procent van de aandelen in News Corporation, in 2005 naar schatting een waarde van ongeveer $ 6100000000 te zijn. Onder het vertrouwen, zijn kinderen door Wendi Deng delen in de opbrengst van de aandelen, maar hebben geen stemrecht privileges of controle van de voorraad. Stemrecht in de voorraad zijn verdeeld 50/50 tussen Murdoch aan de ene kant en zijn kinderen van zijn eerste twee huwelijken. Murdoch’s stemgerechtigde privileges zijn niet overdraagbaar, maar zal vervallen na zijn dood en de voorraad zal dan alleen worden gecontroleerd door zijn kinderen uit de eerdere huwelijken, hoewel hun half-broers en zussen zullen hun deel van de inkomsten ontlenen. Het is Murdoch’s verklaarde verlangen om zijn kinderen te hebben door Deng gegeven een zekere mate van controle over de voorraad evenredig met hun financiële belangen erin (wat zou betekenen, als Murdoch sterft terwijl ten minste één van de kinderen is een minderjarige, die Deng zouden uitoefenen dat control). Het lijkt niet dat hij geen sterke juridische gronden zijn om de huidige regeling te betwisten, en beide ex-vrouw Anna en hun drie kinderen zijn naar verluidt sterk bestand tegen een dergelijke wijziging te zijn. [ 141 ]

Uitbeelding op televisie, in films, boeken en muziek

Murdoch en rivaal krant en uitgeverij magnaat Robert Maxwell zijn dun fictionalized als “Keith Townsend” en “Richard Armstrong” in The Fourth Estate door de Britse schrijver en voormalig parlementslid Jeffrey Archer . [ 142 ]

Murdoch is geportretteerd

  • door Barry Humphries in 1991 mini-serie De verkoop van Hitler
  • door Hugh Laurie in een parodie van It’s A Wonderful Life in de tv-show A Bit of Fry and Laurie
  • door Ben Mendelsohn in de film Black and White [ 143 ]
  • door Paul Elder in The Late Shift
  • door zelf op The Simpsons , eerst in ” Zondag, Cruddy zondag “en later in” Judge Me Tender “
  • door Patrick Brammall in de 2-delige mini-serie Vermogen Games [ 144 ]
  • door Kevin Phelan in SQUINT theater bedrijf “Long Story Short” (The Pleasance, Islington, 2014)

Er werd gespeculeerd dat het karakter van Elliot Carver , de wereldwijde media magnaat en de belangrijkste schurk in de 1997 James Bond -film Tomorrow Never Dies , is gebaseerd op Murdoch. De schrijver van de film, Bruce Feirstein , heeft verklaard dat Carver daadwerkelijk door Britse pers magnaat was geïnspireerd Robert Maxwell , die één van Murdoch’s rivalen was. [ 145 ]

In de film van 1997 Fierce Creatures , het hoofd van de Octopus Inc. Rod McCain (initialen RM) karakter is waarschijnlijk gemodelleerd naar Murdoch. [ 146 ]

In 1999, het Ted Turner eigendom TBS luchtte een originele sitcom, The Chimp Channel . Dit kenmerkte een all simian cast en de rol van een Australische tv-veteraan genaamd Harry Waller. Het karakter wordt beschreven als “een self-made gazillionaire met zakelijke belangen in allerlei gebieden. Hij is eigenaar van kranten, hotelketens, sport franchises en genetische technologieën, evenals ieders favoriete kabel-tv-kanaal, The Chimp Channel.” Waller wordt gedacht aan een parodie van Murdoch, een lange tijd rivaal van Turner zijn. [ 147 ]

In 2004, de film Outfoxed inclusief vele interviews beschuldigen Fox News van druk verslaggevers om slechts één kant van nieuwsberichten te melden, om de politieke opvattingen kijkers beïnvloeden. [ 148 ]

In 2012, het satirische voorstelling Hacks , uitgezonden op de Britse Channel 4 , die voor de hand liggende vergelijkingen met Rupert Murdoch met het fictieve personage ‘Stanhope Feast’, evenals andere centrale figuren in de telefoon hacken schandaal . [ 149 ]

Invloed, rijkdom en reputatie

Volgens Forbes ‘ lijst voor 2013 van de rijkste Amerikanen, Murdoch is de 33e rijkste persoon in de VS en de 91e rijkste persoon in de wereld, met een netto waarde van US $ 13400000000. [ 1 ] In 2014, Forbes gerangschikt “Rupert Murdoch & Family “als de 33ste meest machtigste persoon in de wereld. [ 150 ]

In 2003 kocht Murdoch een ‘Rosehearty’, 11 slaapkamer thuis op een 5-hectare groot landgoed aan het water in Centre Island, New York . [ 151 ]

In augustus 2013, Terry Flew, hoogleraar Media en Communicatie bij Queensland University of Technology , schreef een artikel voor de Conversation publicatie waarin hij geverifieerd een vordering door de voormalige Australische premier Kevin Rudd dat Murdoch in handen 70% van de Australische kranten in 2011. Flew’s artikel bleek dat News Corp Australië in handen 23% van de kranten van de natie in 2011, volgens de Finkelstein herziening van Media en Media verordening, maar op het moment van het artikel, titels van het bedrijf goed voor 59% van de verkoop van alle dagbladen , met wekelijkse omzet van 17,3 miljoen exemplaren. [ 152 ]

In verband met Murdoch’s getuigenis van de Leveson Inquiry ‘in de ethiek van de Britse pers “, redacteur van Newsweek International , Tunku Varadarajan , noemde hem “de man wiens naam synoniem is met onethisch kranten”. [ 153 ]

News Corp papieren werden beschuldigd van steun aan de campagne van de Australische liberale regering en het beïnvloeden van de publieke opinie in de 2013 federale verkiezingen. Na de aankondiging van de liberale partij de overwinning bij de verkiezingen, Murdoch getweet “Aust. Verkiezing openbare ziek van werknemers in de publieke sector en nep welzijn profiteurs zuigen het leven uit van de economie. Andere landen volgen in de tijd”. [ 154 ]